T-Faktor 2024

Bakgrund

Idén till T-Faktor uppstod på ett av KuK23:s möten, där vi diskuterade vilken typs evenemang vi ville genomföra och då var ett av förslagen en större talangjakt. Vi insåg fort att detta var ett så pass stort projekt att vi inte skulle hinna nå det i hamn under vårt verksamhetsår, så vi bildade en skild arbetsgrupp, TF Inför Talangjakt i Svenskfinland (TITS), med målet att ordna talangjakt på TF 2024.

Vi såg talangjakten som något lite annorlunda än de evenemang som oftast ordnas på TF, och framförallt ett evenemang där alkoholen verkligen inte skulle vara i fokus – utan showen, stämningen, gemenskapen och att skapa något glittrande tillsammans.

Genomförande

Det som egentligen var avgörande för att projektet alls blev av var det AUts understöd vi fick, som möjliggjorde att vi kunde ordna evenemanget helt gratis för alla inblandade, vilket också var någonting vi fort kom fram till att vi ville möjliggöra. Det kändes viktigt att talangjakten skulle vara gratis just på grund av det nya konceptet, och att folk i allmänhet kan vara skeptiska att betala för någonting de aldrig tidigare varit med om – den allmänna attityden verkade också länge vara att detta kan bli en stor flopp (vilket det som tur inte blev!), alltså försökte vi minska på folks skepsis genom att erbjuda ett evenemang med snacks och dryck – och dessutom möjligheten att hänga med icke-TF:are – helt gratis!

Vi hade som mål att få tolv anmälda talanger, allra helst två från alla inbjudna föreningar (TF, ASK, Thorax, Studorg, Codex, SHS), men det visade sig vara helt omöjligt. Till slut fick vi ändå ihop fem anmälningar, av vilka en ändå inte deltog. Vi gav ändå inte upp hoppet utan satsade istället på snacks, pausunderhållning och ett bingo för publiken där man hade möjligheten att vinna presentkort.

Det gick bättre med publikanmälan – vi hade 166 anmälda i vårt formulär, och några dök upp utan att ha anmält sig. I vår initiala plan hade vi tänkt oss långt fler deltagare – 250–300, men när vi väl placerade ut stolarna i Stora salen så insåg vi att det nog inte ens hade varit möjligt, utan runt 150 blev perfekt med den kapacitet vi hade. Utöver talanger och publik deltog det också jurymedlemmar från SHS, Arcada, Studorg och TF.

T-Faktorn inleddes med att gästerna vid ingången fick varsitt glas skumppa, för att sedan mötas av ett bord som dignade av snacks och godis. Kvällen drog igång med ett brak när Die Technogruppe intog scenen. Elvira, Ida och Rafaela fungerade som värdinnor och presenterade i tur och ordning de fyra talangerna – sång, dans, sång och så en spännande matematiktalang – något för alla! Sedan var det dags för röstning, som också publiken fick delta i, och juryn gick iväg för att tillsammans avgöra sin åsikt. Mask skötte tekniken och självklart var även en av TF:s fotografer på plats för att föreviga det hela.

När röstningen var avslutad drog Ella bingo för publiken och värdinnorna överraskade med ett schlagernummer värt namnet. Rösterna fördelade sig jämt, men tillslut var det killen med matematikkunskaperna (otippat nog Studorgs representant) som tog hem vinsten – ett presentkort till Haikko Spa. Efter det var det fritt mingel tills evenemanget avslutades, och de som ville fick festa vidare på andra ställen, eller dra hem och sova.