Kuratorsbyte 2023

Från och med den 1 april 2023 har Magnus Strandberg tillträtt som Teknologföreningens kurator. Teknologföreningen har traditionellt ordnat en
entré för sina nya kuratorer och i år ville vi uppmärksamma både den nya och den avgående kuratorn på grund av bristen på kuratorsentré under våren 2020 då senaste kuratorn tillträdde. Idén att göra evenemanget fristående från nationsmötet, där entrén vanligtvis ägt rum, uppstod redan 2022 och i början av 2023 blev det styrelsens uppgift att förverkliga evenemanget.

För att fundera på möjliga tillvägagångssätt skapades arbetsgruppen AQUAVIT (Adekvata Qurators-Utbytande Arrangörer Vill Innerligt Tjänstgöra) med medlemmar från de styrelser som tidigare arbetat med Christian “Moosen” Elg, kurator emeritus. Bristen på kontinuitet efter pandemiåren och det ovanliga läget med att uppmärksamma två kuratorer gjorde det möjligt för gruppen att fritt brainstorma och slutligen komma fram till vad som möjligtvis blir en helt ny tradition för TF:s kuratorer. Visionen blev att skapa ett meningsfullt evenemang som ger mervärde inte bara för de två kuratorerna, utan även för hela nationen och speciellt de människor som arbetat nära kuratorerna genom åren.

Projektet började när arbetsgruppen tillsattes i början av 2023 och gruppen
började brainstorma idéer. När visionen hade fötts arbetade hela arbetsgruppen med olika delområden för att förverkliga evenemanget. Arbetsuppgifterna inkluderade offertförfrågning av helikopterfirmor, planering för kuratorernas färd till helikoptern och diverse uppgifter relaterade till själva entrén på sportplanen.

Projektet löpte på smidigt under våren och förutom en mindre budgetpanik på grund av stigande kostnader som löstes snabbt med understöd stötte gruppen
inte på några större problem. Även själva evenemanget och dagen lyckades väl. Nationen fick information om evenemanget via epost och kryptiska
meddelanden för att dölja hela dagen i en slöja av mystik för kuratorerna (och även för nationen).

Resultat

Målet med projektet, att uppvakta kuratorerna och ge en minnesvärd upplevelse för både dem och nationen, har enligt oss själva uppnåtts väl. En nyfiken stämning kunde upplevas i publiken när de första ljuden av helikopterrotorerna hördes. Det rådde förväntan bland alla åskådare och när helikoptern slutligen landade var både publiken, arrangörerna och kuratorerna själva lika glada. För medlemmar som varit med länge var det trevligt att se kuratorn bli uppvaktad på ett ståtligt sätt, och nyare medlemmar fick uppleva vikten hos kuratorn för nationen. TF fick även synlighet utanför nationsgränserna i och med att Studentbladet rapporterade om evenemanget i en inspirerande artikel som hyllar teknologandan och det möjlighetsmässiga tankesättet som genomsyrar nationens verksamhet.