Kuratorsentré

År 2018 fick Teknologföreningen sin första kvinnliga kurator och nationen ville hylla detta genom ett ordentligt spektakel. Hur? Genom att den nya kuratorn anländer till sitt första nationsmöte med en pansarvagn.

Vagnen startade 17:40 vid Maskinbyggarvägen 3 med Vendla Sandström i tornet, och körde runt kandidathuset till Byggarplatsen. Trafiken på motkommande fil saktade ner för att ta bilder. Vid Byggarplatsen sattes megafonen igång med Sven Ingvars ”Sommar och Sol” och drönarfotograferingen börjar. Rökbomberna på vagnen avfyrades samtidigt vid slutet på Byggarplatsen, och var i full gång då vagnen körde första gången tvärs över Alvarsplatsen (förutom en som inte lyckades avfyras). En rökbomb på TF går av i misstag.

På alvarsplatsen väntar fotograf Samuel Rosas och drönaren följer efter på hög höjd. Vid Julkkus kontainer sitter folk och njuter av vårsolen, och förundrar sig om var allt ljud kommer från. Rökbomberna, som fästs med buntband, blir såpass heta att de smälter sönder banden och faller längst rutten på Alvarsplatsen, varpå pansarvagnen börjar påminna om någon slags militär planteringstraktor.

Humpsvakar spelar medan pansarvagnen svänger in på TF:s gård, publiken som samlats vid träterrassen jublar. Vagnen kör över en WC-stol och en gammal röd soffa som befriats från sina två år i Ölkken. Publiken jublar ännu mera. Vagnen stannar på parkeringsplatsen, pipan riktas mot himlen och de två konfettikanonerna avfyras efter varandra. Vendla Sandström öppnar en skumvinsflaska och triumferat sprutar den runt sig. Klockan är något före 18.

Resultat

Händelsen gick som planerat och kuratorn anlände till nationsmötet 19.4 enligt tidtabell och stil. Entrén rapporterades såväl på HBL:s och Svenska YLE:s webbsidor, Radio Vega och Studentbladet. En stor skala TF:are samt utomstående vittnade händelsen på såväl Stavans parkeringsplats som Alvarsplatsen. Händelsen diskuterades runt Aalto på såväl
diskussionsforum som gillesrum, och orsakade krav på att Tietoininöörikiltas (TIK:s) styrelse skulle avgå. TIK:s styrelse inte ännu avgått.

Entrén lyckades skapa synlighet åt Teknologföreningen och visa att TF:are gör galna och roliga saker. Det lyckades dessutom höja wappenstämmningar och förhoppningsvis inspirera TF:arna. Vi skapade historia med vår första kvinnliga kurator medan vi skapade historia genom att köra pansarvagn i Otnäs. Teknologföreningens styrelse 2018, Cåssu Nåstra, vill tacka AUtS för de möjliggjorde detta spektakel!