Temπratur

Teknologföreningen har en (1) riktig bastu, och ett stort antal bastubadare, som till majoritet är teknikstuderande. Hur kommer det sig att π-bastun inte har temperatursensorering?, tänkte jag då. Varför ska man behöva gå hela vägen in i bastun för att ta reda på om den är tillräckligt varm för bastubad? Varför kan jag inte se bastutemperaturen från infoskärmen i Nyagamla? Dessa funderingar var grundpelaren för detta projekt. Jag vet att det tidigare har funnits temperatursensorering, men problemet är just det, funnits. Det fanns inte någon chans att återställa det gamla systemet eftersom termometrarna är för länge sedan bortrivna, kablarna sönderbrända, grunkan föråldrad, och ingen skulle idag vid sina sinnens fulla bruk använda Java. Då återstod det ett alternativ, att göra det själv.

Projektet planerades och påbörjades i årsskiftet 2020-21, och blev klart i början av 2021. Bastuns tak lossades och sattes tillbaka, temperatursensorer installerades, kablar drogs, grunkor monterades och kod skrevs.

Resultat

Projektet resulterade i att man nu kan avläsa pi-bastuns temperatur från en liten skärm i Loungen, från infoskärmen i NyaGamla (endast då bastun är varm), samt från mask.tf.fi/data/pi.